English
توصيل مجاني لجميع الطلبات بإجمالى ٦٥٠ج أو أكثر داخل القاهرة والإسكندرية

مشترياتك

0 items
لا يوجد مشترايات لديك
Image

أفضل روتين للعناية بالشعر التالف والجاف

شامبو الشيا والأرجان
ماسك بڤيتامين E
EGP 465.00
إضافة لعربة التسوق
أبلغني عند توفره
سيروم جوز الهند والصبار
ليڤ إن الشيا والأرجان
بلسم الشيا واللأرجان
مشاكل الشعر الجاف والتالف مش بتخلص, وللأسف بتتسبب فى إحراج بشكل يومى لكل بنت من بداية يومها.
بداية من الشعر المتطاير اللى بتلاحظيه أول ما بتصحى من النوم اللى بيضاقك. ده غير كمان الشعر اللى بيتكسر طول الليل وقت فترة النوم واللى كل بنت بتعانى من جفاف وتلف شعرها متساقط على مخدتها! طيب إيه الحل؟ هتفضلى كل يوم بتصحى مضايقة وزعلانة على شعرك؟ مش ده الحل! سورس بيوتى هتقولك على أفضل روتين للعناية بالشعر التالف و الجاف وكمان هتنصحك تبتدى ازاى من خلال المدونة دى.

الأفضل ان كل بنت تعرف شعرها محتاج إيه بالظبط وتبتدى روتين عناية لنوع شعرها عشان تحاول تعوض كل إحتيجات شعرها اللى بيحتاجها عشان تشوف نتيجة حقيقية! وعشان كده دايماً أول خطوة لازم تعملها أى بنت أو أى شخص بيعانى من مشكلة متكررة للشعر هى التوجه لطبيب مختص, عشان يعرفه بالظبط ازاى يومه بيعدى وإيه الخطوات والمنتجات اللى بيتم استخدامها بتتسبب فى مشكلة الجفاف والتلف أو حتى التساقط. وهنا بيجى دور الطبيب إنه بيرشح أفضل روتين للعناية بيالشعر الجاف او أى ان كان المشكلة.

وبما إننا عملنا كده فعلاً حبينا نشاركك فى سورس بيوتى ونعرف على أفضل روتين جربناها لحد دلوقتى للعناية بالشعر الجاف والتالف من ماركة أڤريل. جاهزة تعرفيه؟؟


أول خطوة مهمة لو بتستخدمى منتجات كتير بالفعل وفروة شعرك محتاجة تنضف بشكل فعال من أى تركمات أو بقايا المنتجات العلاجية اللى بتستخدميها هى مرحلة تنضيف فروة الرأس. وهنا يجى دور منظف شعر فروة الرأس
من أڤريل.

1. منظف شعر فروة الرأس من أڤريل

هيرجعلك التوازن الطبيعي لفروه الرأس عشان شعرك ينمو صحي اكتر.يستخدم من مرة إلى مرتين في الشهر. ضعيه على شعرك المبــلل بالكمية المناسبة لكي.دلكـــي فروة الرأس برفق ثم اشطفي شعرك. تركيبته متطورة صممت خصيصًا لتنظيف وتنقية فروة الشعر بعمق والعمل على تقليل تساقط الشعر مثالي لتنقية عميقة وتنظيف مضاعف.

لو شعرك جاف جداً يفضل استشارة الطبيب لوصف أفضل طريقة وعدد مرات استخدامه عشان مينشفش شعرك لو استخدمتيه أكتر من الازم.
ثانياً هنقولك الروتين الأسبوع للعناية بشعرك

2. شامبو الشيا والأرجان

مميزاته إنه يحتوى على كميات قليلة من الكبريتات وبيُرطب خصلات الشعر بعُمق لإنه غنى بزبدة الشيا و زيت الأرجانز جربيه دلوقتى ورجعى حيوية شعرك و لمعانه و استخدمى شامبو أڤريل ، مناسب تمامًا للشعر الجاف و التالف لأنه غنى بزبدة الشيا و زيت الأرجان ،بالتالى هيرطب الشعر بعُمق و يقضى على الشعر التالف.

3. بلسم الشيا واللأرجان

مميزاته إنه قوامه خفيف وغنى بزبدة الشيا و زيت الأرجان فبالتالى هيعمل على ترطيب الشعر و تعزيز لمعانه. هيقضى على الشعر التالف و يغذى الخصلات الجافة بعُمق .بالإضافة لأنه هيرطب شعرك ترطيب سريع و فورى لأان تركيبته سريعة الامتصاص.

4. ماسك بڤيتامين E

مميزاته إنه بيقلل الضرر و تلف الشعر وبيعالجه مع مداومة الإستخدام لإنه غنى بڤيتامين هـ وبالتالى هيمنح الشعر ترطيب مُكثف و عميق. ماسك مُخصص لمنح الشعر إصلاح مُكثف و ترطيب عميق.مناسب للإستخدام لجميع أنواع الشعر بالإضافة لأنه بيقاوم تلف الشعر.

5. ليڤ إن الشيا والأرجان

مميزاته إنه قوامه خفيف, غنى بمكونات هتساعد على ترطيب الشعر التالف و الجاف زي زبدة الشيا و زيت الأرجان،مش بس هيحمى شعرك من التشابك و يرطبه و يقضى على الهيشان لكن كمان بيعمل على إصلاح الأطراف الجافة و يحمى من التقصف و يُعزز لمعان شعرك.تقدرى تستخدميه كمان كريم لتصفيف الشعر أو قبل استخدام الحرارة لحماية الشعر و تغذيته و منحه اللمعان.

6. سيروم جوز الهند والصبار

مميزاته إن قوامه خفيف ومش بيلزق الشعر فبالتالى بيقلل الهيشان وبيحمى من الحرارة والرطوبة. غنى بمكونات مقوية تحمي الشعر من الحرارة وأشعة الشمس والرطوبة، وبالتالى هيترك الشعر صحى وناعم. كمان هيرطب الشعر جيداً ويقوى حاجز البصيلة لتوفير أقصى حماية ممكنة. مناسب لجميع أنواع الشعر، ويستحق التجربة!

لو فعلاً اهتميتى وداومتى على العناية بشعرك بالطريقة الصح اللى تناسبه هتشوفى الفرق. وبلاش تعتمدى على تجارب شخصية من أصحابك لأن رد فعل كل نوع شعر لشخص بتفرق عن شخص تانى. عشان كده إحنا دايماً بنرشح انك تعرضى المنتجات اللى عايزة تجربيها وبيتم ترشحيها ليكى على طبيبك عشان تضمنى النتيجة. ومتنسيش! إن دايماً الالتزام والمداومة هما أول خطوة للعلاج!

تقدرى تطلبى كل منتجات أڤريل من على سورس بيوتى!