English
توصيل مجاني لجميع الطلبات بإجمالى ٦٥٠ج أو أكثر داخل القاهرة والإسكندرية

مشترياتك

0 items
لا يوجد مشترايات لديك
Image

أفضل سكراب للوجه

قناع العسل و العرق السوس للوجه
اشتري ٢ وخدى٢ ببلاش!!
مقشر ڤيتامين سي للتفتيح
<span>مقشر الكركديه والأرز للوجه والجسم</span>

تعتبر العناية بالبشرة أمر مهم جداً عشان تحافظي على صحة وجمال وجهك. ومن الخطوات الأساسية في روتين العناية بالبشرة، هي خطوة السكراب اللي تعتبر واحدة من المنتجات الفعالة لتحقيق بشرة نضرة ومشرقة.


بيعمل السكراب على إزالة الشوائب والخلايا الميتة من سطح البشرة، وده بيساعد على تنقية المسام وتحسين مظهر البشرة.


في المقالة دي، هنعرض بعض من المنتجات المصرية المميزة للعناية بالبشرة وتنظيفها، وهنركز على أربع منتجات رائعة لسكراب الوجه اللي بتوفرها بعض الشركات المصرية واللي حققت شهرة واسعة بين السيدات في مصر وخارجها. 


المنتجات ده من "إنفينيتي ناتشورالز"، "بوبانا"، "اوربان دكس"، و"نويت فرانس".


ولكن الأول خلينا نشوف فوايد سكراب الوجه:

- تنظيف عميق: السكراب بيشيل الأوساخ والشوائب اللي بتتراكم على سطح البشرة، واللي بيبقى صعب إنك تشليها بغسل وشك بالطريقة العادية. وكمان بيشتغل على تنظيف المسام وإزالة الشوائب العالقة فيها، وده بيدي البشرة مظهر نقي ومشرق.


    - تقشير الخلايا الميتة: بتتراكم خلايا الجلد الميتة على سطح البشرة مع مرور الوقت، وده بيخليها باهتة وبتفقد إشراقتها. بيساعد كمان سكراب الوش في إزالة الخلايا الميتة دي وتجديد البشرة، وده بيعزز تجدد خلاياها وبيحسن ملمسها ونعومتها.

    اقرئي ايضاً: أفضل سكراب للشفايف في الوقت الحالي


      - تحسين مرونة البشرة: بيحتوي بعض أنواع السكراب على مكونات مثل الكولاجين والأحماض الأمينية اللي بتساعد في تحسين مرونة البشرة. بيعمل السكراب على تنشيط إنتاج الكولاجين في البشرة، وده بيساعد في تقليل ظهور التجاعيد والخطوط الدقيقة وبيخلي البشرة حيوية وشابة أكتر.

        - تحسين امتصاص المنتجات: لما بيكون سطح البشرة نظيف وخالي من الشوائب والخلايا الميتة، بيمتص المنتجات بشكل أفضل. فبالتالي، استخدام سكراب الوجه بيساعد على زيادة فعالية المنتجات التانية اللي بتستخدميها للعناية بالبشرة، زي السيروم والكريمات المرطبة.

          أفضل سكراب للوجه في الوقت الحالي

          "إنفينيتي ناتشورالز"- قناع العسل و العرق السوس للوجه - أفضل سكراب للتفتيح

          بيعمل السكراب ده على تأخير علامات الشيخوخة وتقليل البقع الداكنة. وهو غني بفوائد علاجية رائعة وبفضل مكوناته الطبيعية اللي فيها عسل والعرقسوس. هتلاحظي تحسن في بشرتك بشكل عام، السكراب ده هيخلي بشرتك مشرقة وصحية دايماً وموناته الطبيعية هتديكي أمان أكتر إن مفيش منها أي ضرر أو التهابات.


          "بوبانا" - مقشر فيتامين سي للتفتيح

          بيشتغل المنتج ده على تفتيح البشرة وتقشير الخلايا الميتة بلطف، وكمان بيقلل من البقع الداكنة وبيوحد لون البشرة وده نفضل تركيبته اللي بتتكون من فيتامين سي و ج اللي بيساعدوا على تفتيح البشرة والجليسرين اللي بيساعد على ترطيب البشرة وكمان الدايميثيكون اللي بيساعد على توحيد لون البشرة والتخلص من البقع الداكنة.

          اقرئي ايضاً: أفضل كريم أساس طبيعي وطبي


          "اوربان دكس" -  مقشر الكركديه والأرز للوجه والجسم  - أفضل سكراب للبشرة الدهنية

          المنتج ده بيتم صناعته بالكامل في مصر من نبتة الكركديه الطبيعية، وهو منتج صديق للبيئة. 

          بيمنحك المقشر ده بشرة ناعمة ومشرقة وده بسبب احتوائه على مزيج من الرز والكركدية الغنيين بمضادات الأكسدة ومكونات اخرى معالجة للبشرة. 

          بيعزز الكركديه مرونة البشرة وبيعمل على تجديد الخلايا، وكمان بيساعد في إزالة البقع الجلدية. بشرتك الباهتة هتتحول لبشرة مشرقة أكتر وناعمة وشبابية. 

          بيحتوي الكركديه كمان على أحماض طبيعية بتساعد على تقليل ظهور حب الشباب والشوائب. أما مكون الأرز، فهو بيزيل الدهون الزايدة وبيزيد إنتاج الكولاجين في البشرة.


          "نويت فرانس"، مقشر منقي ومضاد لحب الشباب

          بيعتبر المقشر ده مثالي للبشرة المعرضة لحب الشباب، عشان بيحتوي على مكونات فعالة بتعمل بسلاسة على تنقية المسام والتخلص من الشوائب وخلايا الجلد الميتة. بيحتوي على حمض الساليسيلك وخلاصة البلميط المنشاري وسترات الفضة، راللي بتقلل من ظهور الحبوب وبتخلي البشرة ناعمة، كمان بيساعد في تنظيم إفراز الدهون ومنع تكوين البكتيريا.


          المنتجات الأربعة للسكراب منتجات ممتازة وحققت شهرة واسعة بفضل فعاليتها وجودتها. تقدري تعتمدي على المنتجات ده عشان توصلي لبشرة نضرة ومشرقة. 


          بس المهم انك تعرفي أنه قبل استخدام أي منتج جديد، لازم تجربيه على منطقة صغيرة من الجلد عشان تتأكدي أن مفيش أي تفاعلات جلدية سلبية.

          اقرئي ايضا: أفضل كريمات لترطيب البشرة المختلطة


          استخدام سكراب الوجه بيعتبر خطوة أساسية في روتين العناية بالبشرة، عشان بيساعد على إزالة الشوائب والخلايا الميتة وتحسين مظهر البشرة. منتجات السكراب اللي عرضنها في المقالة هي مجرد أمثلة على بعض المنتجات المتاحة في السوق المصري، في اختيارات كتيرة تانية تقدري تكتشفيها من خلال موقعنا سورس بيوتي. 


          ولازم تختاري المنتج اللي بيناسب نوع بشرتك وتتأكدي انك قرأتي التعليمات كويس.

          متنسيش أن الحفاظ على نظافة البشرة وترطيبها بانتظام روتين مهم جداً للحصول على بشرة صحية ومشرقة.


          زوري موقعنا سورس بيوتي هتلاقي عليه كل منتجات العناية بالبشرة والشعر والجسم عشان تدي لنفسك العناية الكاملة، ادخلي دلوقتي على الموقع واشتري كل اللي تحتاجيه!