English
توصيل مجاني لجميع الطلبات بإجمالى ٦٥٠ج أو أكثر داخل القاهرة والإسكندرية

مشترياتك

0 items
لا يوجد مشترايات لديك
Image

قائمة من 5 منتجات من أفضل واقي شمس للبشرة الجافة

وفر ج.م 20.00
كريم واقي من الشمس
EGP 200.00 EGP 180.00
إضافة لعربة التسوق
أبلغني عند توفره
واقي شمس فوتوديرم اكوا فلويد +50
Save EGP 44.85
كريم واقى شمس SPF+50 كريم واقى شمس SPF+50
EGP 299.00 EGP 254.15
إضافة لعربة التسوق
أبلغني عند توفره
كريم بايو سولارى +SPF 50 كريم بايو سولارى +SPF 50
واقي شمس فوتوديرم ماكس +50

من المعروف إن البشرة الجافة من أنواع البشرة اللي بتحتاج إلى عناية خاصة وترطيب فائق و بشكل مستمر، وعشان تعرفي تعتني ببشرتك الجافة من المهم إنك تعرفي أيه  نوع واقي الشمس المناسب معاكي. عشان كده في المقالة دي من سورس بيوتي هنعرفك على قائمة من أفضل 5 منتجات واقي شمس للبشرة الجافة، وده لأن اختيار واقي الشمس المناسب هيساعدك تحمي بشرتك من أشعة الشمس الضارة واللي ممكن تسبب حروق و بتسرع الشيخوخة. وعشان تعرفي إيه تاني من المنتجات اللي ممكن تتناسب مع بشرتك الجافة، تقدري تعرفي ده بكل سهولة من خلال الQuiz دي من سورس بيوتي اللي هتقدملك مقترحات تتناسب مع بشرتك الجافة. ودلوقتي، يالا نشوف أيه أفضل واقي شمس للبشرة الجافة. 

أفضل واقي شمس للبشرة الجافة

1- ڤاكيشن - كريم واقي من الشمس

المميز في الكريم ده أنه تركيبة خفيفة و سريعة الامتصاص غنية بڤيتامين هـ لترطيب البشرة و حمايتها من ظهور التجاعيد. وكمان مميز أنه سريع الامتصاص،  كما أنه يحتوي على عوامل حماية عالية من أشعة UVA و UVB، وده بيخليه مثاليًا للاستخدام اليومي. كريم فاكيشين، مميز انه غني بالماء الحراري، مما يوفر ترطيبًا عميقًا للبشرة الجافة.

2- بايوديرما - واقي شمس فوتوديرم اكوا فلويد +50

في عالم العناية بالبشرة، يعتبر واقي الشمس أحد أهم الخطوات عشان تحافظي على بشرة صحية وجميلة. وبالنسبة للبشرة الجافة، فإن اختيار الواقي المناسب يمثل خطوة حيوية للحفاظ على ترطيبها وحمايتها من التأثيرات الضارة لأشعة الشمس. عشان كده تاني منتج معانا في قائمة أفضل واقي شمس للبشرة الجافة هو بايوديرما - واقي شمس فوتوديرم اكوا فلويد +50، وده لأنه هيحمى بشرتك من حروق و حساسية الشمس بس، لكن كمان هينشط حاجز حماية البشرة من عوامل الشيخوخة المبكرة.  ده غير أن تركبيته مميز جدًا و مش هتسب أثر لمعان على بشرتك لأانه سريع الامتصاص. 

اقرئي ايضا: أفضل صن بلوك للبشرة الحساسة في مصر

3- هيلماديرم -كريم واقى شمس SPF+50

لو بشرتك جافة، بس بتعاني من اللمعان أو العرق الشديد، يبقى مافيش غير حل واحد و هو هيلماديرم كريم واقى شمس SPF+50 وده لأنه بفضل تركيبته المتطورة بدقة بيساعد على حماية البشرة من أشعة الشمس، وكمان هو مقاوم للماء والعرق، يعني هتقدري تحافظي على بشرتك طول الوقت، ده غير أنه يحتوي على فيتامين ه واللي بيحسن من ملمس و مظهر البشرة بشكل عام.  

4- أوركيديا - كريم بايو سولارى +SPF 50

من المعروف إن ماركة أوركيديا بتقدم منتجات مختلفة لجميع انواع البشرة و المرة دي بتقدملك كريم بايو سولارى +SPF 50 اللي هيحمي البشرة الجافة من أشعة الشمس فوق البنفسجية و هيحافظ على بشرتك من اي اشاعات ضارة أو فوق بنفسجية وده لأنه بيحتوي على  أكسيد التيتانيوم و أكسيد الزنك. هيناسب بشرتك جدًا لو كانت جافة أو حساسة.

تعرفي ايضًا على أفضل واقي شمس مع كريم أساس

5- بايوديرما - واقي شمس فوتوديرم ماكس +50

طبعا من المنتجات الغنية عن التعريف هو بايوديرما واقي شمس فوتوديرم ماكس +50، واحد من اشهر منتجات واقي الشمس للبشرة الجافة و الحساسة، وده لأن مكوناته ذات جودة عالية جدًا، وبتحمي البشرة من أشعة الشمس الضارة بفضل عامل الحماية +50، وكمان مش بيسيب أي بقايا دهينة على البشرة يعني هيحافظ على صفاء بشرتك ونقائها.