English
توصيل مجاني لجميع الطلبات بإجمالى ٦٥٠ج أو أكثر داخل القاهرة والإسكندرية

مشترياتك

0 items
لا يوجد مشترايات لديك
Image

أفضل 7 منتجات واقي شمس للبشرة الدهنية

<span>چل كريم واقي من الشمس +SPF 50</span>
نفذت الكمية
اكتي سولير فلويد للحماية من الشمس اكتي سولير فلويد للحماية من الشمس
٢٠% خصم إضافى على الأبليكشن
صن سكرين چل SPF 50+
EGP 450.00 EGP 315.00
إضافة لعربة التسوق
أبلغني عند توفره
 صن سكرين سيمبلى وان السائل  صن سكرين سيمبلى وان السائل
نفذت الكمية
<span>واقي شمس سائل غير لامع</span><span>  +SPF50</span>
Save EGP 71.25
چل واقى شمس SPF+50
EGP 475.00 EGP 403.75
إضافة لعربة التسوق
أبلغني عند توفره

الصيف ده هنودع البشرة الدهنية، لأن سورس بيوتي هيخادك في رحلة  لاكتشاف أفضل واقي شمس للبشرة الدهنية. أصحاب البشرة الدهنية في الصيف بيعانوا من اللمعة و الزيوت اللي بتظهر بسبب الرطوبة و الشمس ودرجة الحرارة العالية، عشان كده بيبقى مهم جدًا أصحاب البشرة الدهينة يستخدموا واقي شمس بيقلل من ظهور اللمعان ده. 

وعشان إحنا عارفين إن مهمة  البحث عن واقي شمس مناسب للبشرة الدهنية ممكن يكون أشبه برحلة استكشافية في غابة كثيفة!  بس في المقال دي هنعرفك عن أفضل واقي شمس للبشرة الدهنية. 

ولو كنتي محتارة و عايزة تعرفي نوع بشرتك ايه، لأنها ممكن تكون دهنية أو مختلطة، هتقدري تعملي كده بكل سهولة و تعرفي أيه المنتجات اللي هتناسب معاكي من خلال ال Quiz ده من سورس بيوتي، يالا تقدري تعرفي دلوقتي من هنا

أفضل واقي شمس للبشرة الدهنية

1- اكتي سولير فلويد للحماية من الشمس من ديرماكتيڤ

أكتر وأهم حاجة بيدور عليها أصحاب البشرة الدهنية في واقي الشمس أنه مايكونش بيزود ظهور اللمعان في البشرة، عشان كده أول ترشيح معانا في قائمة أفضل واقي شمس للبشرة الدهنية هيكون اكتي سولير فلويد للحماية من الشمس من ديرماكتيڤ وده لأنه بيحتوى على "Active Oil Control" للتحكم في إفراز الدهون.

ومن مميزات واقي شمس اكتي سولير فلويد أنه كمان تركبيته خفيفة على البشرة ومقاوم للمياه والعرق، ده غير أنه يحتوى على  عامل حماية SPF 50+


2- صن سكرين چل SPF 50+ من كوزمو آبي

لو بتدوري على كريم حماية يكون أساسي معاكي في روتين البشرة اليومي بتاعك يبقى صن سكرين چل SPF 50+ من كوزمو آبي هو اللي بتدوري عليه أكيد وده لأنه هيحمى بشرتك من أضرار أشعة الشمس وبفضل تركيبته الخفيفة مش هيسد مسام البشرة وكمان فيه عامل حماية +50. 

ده غير أنه هيساعد على ترطيب البشرة لأنه غني بزبدة الشيا. 


3- چل واقى شمس SPF+50 من هيلماديرم

مميز الجل ده من هيلماديرم في تركيبته الغير دهنية وسريعة الامتصاص، وكمان بيوفر حماية واسعة من أشعة الشمس و من الأشعة البنفسجية الضارة بنوعيها و الضوء الأزرق بعامل حماية +٥٠، ده غير الترطيب الفائق بتاعه وده بسبب أنه غنى بحمض الهيالورونيك

اقرئي ايضاً: أفضل واقي شمس سعره رخيص وجودته رائعة 


4-  لوشن نويت للحماية من الشمس - للبشرة الدهنية والمختلطة من نويت فرانس

Sun Protection System Lotion • Neuth France • Source Beauty Egypt

لوشن نويت هيحمي  بشرتك من أشعة الشمس الضارة والفوق البنفسجية. اللي بيميز لوشن نويت أنه بيساعد على الترطيب العميق، وكمان بيحمي البشرة من الحروق والتصبغات وعلامات الشيخوخة المبكرة.

ده غير أنه مناسب للبشرة الدهنية والمختلطة وتركيبته خفيفة الوزن وغير دهنية، وده بيخليه  مثاليًا للبشرة الدهنية والمختلطة.


5- چل كريم واقي من الشمس +SPF 50 من تيلوفيل

من مميزات جل كريم واقي من الشمس من تيلوفيل أن تركيبته  خالية من الزيوت والعطور ومناسب لجميع أنواع البشرة. غني بفيتامين هـ اللي بيساعد على تغذية وحماية البشرة من أضرار أشعة الشمس سواء واسعة الطيف أو الأشعة الفوق بنفسجية الطويلة (أ) و (ب). 


6-  صن سكرين سيمبلى وان السائل من سيش

صن سكرين سيمبلي وان من سيش معروف أنه من أكتر المنتجات المناسبة للبشرة الدهنية والمختلطة و ده لأنه تركيبة خفيفة الوزن غير دهنيةـ وده بيساعد على أنه يُمتص بسرعة.

وبيحمي البشرة من أشعة الشمس الضارة والفوق البنفسجية وده بفضل عامل الحماية  SPF 50+ ده غير أنه مقاوم للماء والعرق.


7-  واقي شمس سائل غير لامع +SPF50 من ديرماتيك

وأخيرًا وليس أخرًا، نوصل لآخر ترشيح لأفضل واقي شمس للبشرة الدهنية في مقال النهادره، وهو واقي شمس سائل غير لامع +SPF50 من ديرماتيك، بيوفرلك  حماية مضمونة من أشعة الشمس الفوق بنفسجية الطويلة والمتوسطة.  

ده غير أنه خالي من الزيوت وخفيف على البشرة.  


وبعد ما عرفتي القائمة اللي فيها أفضل واقي شمس للبشرة الدهنية من المهم تعرفي أن أكتر حاجة بتميز واقي الشمس للبشرة الدهنية هي أنه تركبيته خفيفة الوزن، ملمسه غير لامع،وكمان مقاوم للماء والعرق.